Vyhledávání

Vše o nákupu | Kontakt | Vyhledávání

Co je potřeba pro domácí servis kola

Rozhodli jste se, že se o svého mazlíka postaráte sami a s nadšením se chcete vrhnout do domácího servisu? Tak se chvíli zastavte a zamyslete se, jestli máte doma všechno, co je pro takový základní servis potřeba. Nevíte jistě? Nevadí, než se do toho pustíte, pojďme si shrnout co za nářadí a prostředky budete potřebovat!

Jestliže do toho jdete úplně poprvé, budete v první řadě potřebovat notnou dávku trpělivosti. žádný učený z nebe nespadl, takže je pravděpodobné, že napoprvé vám to nemusí jít úplně od ruky. Nenechte se ale odradit, základní servis kola není žádná velká věda, jen musíte mít potřebné vybavení a pak se mrknout, jak na to.

Vybavení, které budete potřebovat se vejde dejme tomu do jedné větší bedny nebo šuplíku. Pokud nemáte vlastní domeček nebo garáž, nebojte, spousta z nás bydlí v bytě a tam to do nějaké té skříně, při větším štěstí do sklepa, nacpete. 

Základ

Úplným základem pro běžnou údržbu a provoz je malé nářadíčko a náhradní duše (samozřejmě, pokud nepatříte do skupiny "bezdušáků"). Alternativou je také lepení - buďto jde o sadu lepení se záplatami na duši, nebo existují i knoty, kterými opravíte větší díry na bezdušových pláštích, které se nezvládnou zalepit tmelem.  No a když po cestě píchnete, musíte to mít čím nafouknout, takže nezbytnou součástí výbavy na švihu je také malá pumpička. To jsou tři věci, které byste měli mít nejen doma, ale vozit je s sebou na každou vyjížďku!

Zásoba náhradních duší na vaše kolo se určitě neztratí, jen při nákupu dávejte pozor, abyste měli ten správný rozměr. Rozměr se řídí průměrem ráfku a šířkou pláště. Při nákupu duše tak u výběru pumpičky se podívejte, aby byla na váš ventilek. Za mě je určitě mít doma jednu velkou dílenskou pumpu, která je většinou pro oba typy ventilků a na cesty malou pumpičku podle vašeho ventilku (dnes lze občas narazit i na malé pumpičky s nástavcem, takže je lze použít také pro oba typy). Existují celkem tři druhy ventilků ale reálně jsou nejčastěji používány autoventilky, nebo galuskové ventilky. Autoventilek nafouknete i na benzínce, pro galuskový nentilek potřebujete redukci. V hustilkách je ještě jedna varianta, a to CO2 hustilky nebo bombičky - jejich výhodou je, že vás nafouknutí kola nestojí moc námahy :).

Další, za mě nutností, jsou montpáky. Ty využijete opět jak při defektu na vyjížďce, tak u výměny sjetých plášťů po sezóně. Díky nim pohodlně stáhnete plášť z ráfku.

Nářadí - co je potřeba pro základní domácí servis

Běžná údržba kola je další součástí života cyklisty, která vám pomůže, aby vám vaše kolo co nejdéle sloužilo. Část nářadí se vám může hodit i na vyjížďce. Kromě náhradní duše či lepení, je to malé nářadíčko a montpáky, které jsem zmínila výše. Skládací nářadíčko neboli multiklíč většinou obsahuje několik velikostí imbusů, křížový a plochý šroubovák, hvězdičku a lepší sady obsahují i torxní klíč a nýtovačku řetězu. Dražší sady mají i integrovanou montpáku a centrklíč. Cena takového cestovního nářadí se pohybuje cca od 100 do 800 korun. Centrovací klíč slouží pro úpravu výpletů na kole. Nýtovačkou opravíte přetržený řetěz, ale pozor, k opravě je potřeba mít i rychlospojku řetězu. Na cestách se vám neztratí ani lepící a stahovací pásky, kterými můžete provést provizorní opravu.

Co je dobré si vzít na opravy defektů na "švihu" jsme si řekli, ale teď co je potřeba mít doma, abychom byli schopni svůj bike řádně udržovat a opravit opotřebené nebo poškozené komponenty? Multiklíč je fajn pomocník, který šetří místo na cestách a pomůže z průšvihu, ale ne všechno se s ním dělá dobře a něco ani nezvládne. Proto je třeba pořídit domů klasické nářadí. Ideální variantou jak pořídit základní výbavu jsou komplexní kufříky obsahující sadu náčiní. Co by měl kufřík obsahovat?

  • konusové klíče
  • nýtovač řetězu
  • imbusové klíče
  • torx klíč
  • klíč na středové složení neboli misky pro Shimano Hollowtech, Truvativ GXP, FSA a Campagnolo (pozor při výběru se podívejte, zda je klíč na všechna středová složení, nebo ne, abyste vybrali správně)
  • klíč na stahovaní kazety
  • klíč na stahování klik (matice převodů klik) a klíč pro demontáž levé kliky
  • klíč na pedály
  • montpáky
  • centrovací klíč na dotažení výpletů
  • bič na kazety (páka s řetězem) pro demontáž kazet
  • klíč na vidlici neboli B.B klíč
  • případně nástrčkové klíče nebo kleště na stříhání lanek a bowdenů

Kufříky se sadou nářadí se cenově pohybují okolo 1400 až 7000 korun. Záleží na kvalitě a především obsahu kufříku. Na našem eshopu si můžete vybrat z různých variant podle svého uvážení.

Další praktickou pomůckou je montážní stojan. Existuje několik druhů servisních stojanů. Nejčastěji využívaná je tzv. trojnožka s teleskopickým držákem, kde si můžete nastavit výšku a sklon uchycení. Kolo můžete uchytit za rám nebo sedlovku. Pokud jste vlastníkem karbonového mazlíka, určitě se vám neztratí ani momentový klíč. Karbonové komponenty jsou velmi náchylné na poškození a s momentovým klíčem se vám nestane, že přílišnou silou poškodíte komponent, nebo strhnete závit šroubu. 

Pokud jste pořídili kufřík a neobsahuje kleště na lanka a bowdeny, určitě je vhodné je dokoupit. Existují také kleště pro napínání lanek, ale to už záleží na vás. Při výměně brzd využijete rozevírač brzdových pístků - zde je to podstatné hlavně u keramických brzd, u obyčejných to lze zvládnout i bez toho.

Náhradní díly

Pokud nejde pouze o běžnou údržbu, ale opravy, je samozřejmě nutné mít náhradní díly. Zde bych se ale vyhnula přemrštěným zásobám všemožných náhradních komponentů. Je dobré mít v zásobě duše, nové brzdové destičky, nějaké to lanko. Hodně záleží na tom, jak intenzivně a na jaké úrovni jezdíte. Pokud jste závoďák, který denně najíždí kilometry a o víkendu obráží závody, je dobré mít zásobu podle toho. Jestliže jste spíše rekreační jezdec, můžete mít v zásobě jen to, co je nutné a při případném defektu objednáte co je potřeba. 

Potřeby pro mytí a mazání

Stav kola nezávisí pouze na technické kontrole a seřízení. Důležitou součástí je i údržba povrchová. To znamená mytí a řádné promazání komponentů. Údržbu není dobré podceňovat protože usazená špína a bahno poškozují nejen lak na rámu kola, ale jednotlivé komponenty se postupně ničí a korodují. Důsledkem je jednak ošklivé kolo, ale také špatná funkčnost brzd a ani přehazování pak nechodí, jak má.

Co se vám tedy bude hodit: pračka na řetěz, odmašťovač, kartáč na mytí a k následné péči mazací oleje, vazelíny i tuky. Olej na řetěz zvolte jeden pro sucho a jeden do mokra. Je to z toho důvodu, že olej má jinou hustotu a pokud použijete olej do sucha a pojedete za deště, nebo v zimě, olej se postupně vymyje a bude docházet ke zvýšení tření mezi řetězem a kazetou a stroj nepojede jak má. 

Co musíme před tím než se pustíme do servisu a údržby víme a v příštím článku si popíšeme, jak na to!

autor: Nicole Pochopová

nejširší cyklistický
sortiment na trhu
20 let na trhu
zboží skladem
ihned odesíláme
nad 5 000 Kč doprava zdarma
(nad 4 000 Kč pro přihlášené)

Přihlášení

nebo

Heslo jsem zapomněl

Jsem tu poprvé a chci se registrovat

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.