Duše pro silniční pláště jsou klíčovou komponentou pro pohodlnou a bezpečnou jízdu na silničním kole. Kvalitní duše může výrazně snížit riziko defektu a zlepšit jízdní vlastnosti kola. Obvykle jsou vyrobeny z butylu, což je druh syntetické gumy, která je odolná vůči proražení a má dobré izolační vlastnosti. Odhlečené jsou vyráběné z Latexu nebo z TPU. Duše se liší podle typu ventilků - autoventilek (AV), galuskový ventilek (FV) nebo obyčejný ventilek (DV).
Při výběru správné duše je důležité zvážit několik faktorů:
- Velikost: Zkontrolujte rozměry vašeho pláště, které jsou obvykle uvedeny na jeho boku. Duše by měla odpovídat těmto rozměrům.
- Ventilek: Vyberte duši s ventilkem, který odpovídá vašemu ráfku a preferencím. Galuskové ventily (FV) jsou často preferovány pro silniční kola kvůli jejich nižšímu profilu a kompatibilitě s většinou pump.
- Šířka: Ujistěte se, že šířka duše odpovídá šířce pláště. Příliš úzká duše může být náchylná k prasknutí, zatímco příliš široká může být obtížnější na instalaci a může se ve plášti zmačkat.
- Výška ventilku: výšku ventilku je potřeba zvolit dle výšky vašeho ráfku
Butylové duše jsou oblíbenou volbou pro silniční cyklisty z několika důvodů:
- Cena: Butylové duše jsou cenově dostupnější než latexové nebo TPU duše.
- Snadná výměna a oprava: V případě defektu je možné butylovou duši snadno vyměnit nebo zalepit.
- Dobrá vzduchotěsnost: Butylové duše si udržují tlak vzduchu lépe než latexové duše, což znamená, že je není potřeba tak často dofukovat.
- Univerzálnost: Jsou kompatibilní s většinou běžně dostupných silničních plášťů a ráfků.
- Odolnost: Butyl je odolný materiál, který dobře odolává teplotním změnám a opotřebení.
Tyto výhody činí butylové duše vhodnou volbou pro každodenní jízdu i dlouhé výlety. Je však důležité si uvědomit, že každý typ duše má své specifické vlastnosti a nejlepší volba závisí na individuálních potřebách a preferencích cyklisty.
- Nižší valivý odpor: Latex je pružnější materiál, což znamená, že při jízdě může lépe absorbovat vibrace z nerovností silnice, což vede k nižšímu valivému odporu a potenciálně rychlejší jízdě.
- Lepší pohodlí: Díky své pružnosti latex lépe tlumí nárazy a vibrace, což zvyšuje komfort při jízdě na tvrdém povrchu.
- Vyšší odolnost proti proražení: Latexové duše jsou odolnější vůči proražení, protože se mohou lépe roztáhnout a uzavřít malé otvory způsobené například trny nebo střepy.
- Hmotnost: Latexové duše jsou obvykle lehčí než butylové, což může být výhodné pro závodní cyklisty hledající každou možnou úsporu hmotnosti.
Je důležité poznamenat, že latexové duše mohou vyžadovat častější kontrolu a údržbu, protože latex je poréznější a může rychleji unikat vzduch. Také mohou být dražší a náchylnější k poškození od olejů a ozonu
TPU (termoplastický polyuretan) duše pro silniční pláště přinášejí několik výhod, které mohou zlepšit jízdní zážitek:
- Odolnost: TPU je velmi odolný materiál, který je odolnější proti proražení a oděru než tradiční materiály.
- Hmotnost: Duše z TPU jsou často lehčí než standardní butylové duše, což může přispět k celkové snížení hmotnosti kola.
- Elastičnost: TPU duše mají vysokou elasticitu, což znamená, že mohou lépe absorbovat nárazy a vibrace z nerovného povrchu.
- Udržení tvaru: Duše z TPU si lépe udržují svůj tvar a neztrácejí tlak tak rychle jako duše z jiných materiálů.
- Ekologičnost: TPU je šetrnější k životnímu prostředí, protože je to termoplastický materiál, který lze recyklovat.
Při výběru duše je však důležité zvážit i potenciální nevýhody, jako je vyšší cena nebo specifické požadavky na údržbu
Italský výrobce pneumatik Pirelli je znám především ve světě automobilismu. Pirelli založil roku 1872 Giovanni Battista Pirelli, ale první výrobky pod označením Pirelli byly izolované podmořské kabely. Až od roku 1850 Pirelli masivně vyrábí pneumatiky pro jízdní kola. Počátkem dvacátého století Pirelli zahajuje výrobu pneumatik pro vše, co mělo kola. Značka Pirelli od té doby jenom vzkvétala a napomohlo k tomu právě několik milníků v historii společnosti: 1922 Pirelli vstupuje na italskou akciovou burzu, 1951 spolupráce s Formulí 1, 1974 jako první na světě vynalézá nízko profilovou pneumatiku, 2011 návrat k Formuli 1. Mottem společnosti je „Stanovujeme celosvětové trendy díky neustálým výzvám v oblasti technologických možností, stylu a setrvalosti". V automobilovém průmyslu patří značka Pirelli mezi špičku, ale ve světě cyklistiky však se svými výrobky stále hledá cestu k zákazníkovi.
Technologie Pirelli, která se používají ve světě cyklistiky: Smartnet Silica - mikroskopické částice ve tvaru tyčinky oxidu křemičitého rozprostřeného v pneumatice. Umožňuje vyšší odolnost proti průrazu a větší afinitu k vodě.
Functional Groove design - funkční vzorek pneumatiky obsahující především drážku pro odvod vody. Pneumatika vykazuje rovnoměrné opotřebení a celou svou životnost hladkou jízdu.
Ideal Contour Shaping- různý poloměr boků a vzorku pneumatiky. Umožňuje především bezpečnou ovladatelnost kola při vysokých rychlostech.