Zima se blíží, počasí se kazí, teploty klesají a my smutně koukáme z okna a přemýšlíme o tom, jestli se nám vůbec vyplatí sednout na kolo a vyrážet do toho nečasu. Prochladneme, zašpiníme si kolo, navíc je tak brzy tma, že se stejně musíme po pár kilometrech otočit a jet zpátky. Jaro tu bude až za pár měsíců a my už teď víme, že se nám po zimě bude zpátky na kolo usedat velmi špatně. Svaly si odvyknou pohybu, tělo ztratí kondici a vánoční hodování si také vybere svou daň.
Naštěstí existuje jednoduché řešení. Cyklistické válce a trenažéry jsou cenově dostupná možnost, jak si i v období špatného počasí zatrénovat, kontrolovat si váhu a udržet kondici, abychom poté na jaře mohli zase plní sil naskočit na sedlo a s úsměvem míjet ty, kteří se několik měsíců jen váleli. Jak se ale zorientovat v tom, co bude nejlepší právě pro mě? Pojďme se na to podívat.
Tréninkové válce
První samostatnou kategorií, na kterou se podíváme, jsou válce. Na první pohled se od trenažérů konstrukčně liší a také nám je na první pohled jasné, že to bude trochu náročnější na rovnováhu, protože „to kolo není kam upnout“. Trénink na válcích je primárně skutečně určen k rozvoji rovnováhy na kole. Je to účinný způsob, jak se naučit jezdit vyváženě a nevyhazovat zbytečně síly do kolíbání a přenášení váhy. Válce nás nenechají při jízdě dělat chyby. Mnoho modelů má válce tvarované lehce kónicky, což pomůže udržovat kolo uprostřed a v rovnováze, nicméně i tak jsou první minuty jízdy velmi náročné. Jakmile se však do toho dostanete, budou Vám odměnou hodiny zábavného tréninku, při kterém budete pilovat techniku do dokonalosti. Na rozdíl od trenažérů, válce nejsou určeny na zlepšení kondice, nebo trénink síly. Jde spíše o koncentraci na frekvenci šlapání a rovnováhu na kole. Ne nadarmo se říká, že „kdo to myslí s cyklistikou vážně, trénuje na válcích“.
Trenažéry
A nyní se již pojďme podívat na trenažéry. Jelikož jízda na nich není tak náročná, jsou daleko oblíbenější než válce. Nemusíme se na to tolik soustředit. Postavíme trenažér před televizi, nebo si nasadíme sluchátka a jedeme. Kolo pevně drží a není třeba se na to tolik soustředit.
Trenažéry obecně dělíme podle toho, jakou mají brzdu – tedy co nám při jízdě tvoří odpor a nutí nás vyvíjet sílu.
Druhy trenažérů
Základní variantou jsou trenažéry s magnetickou brzdou. Fungují tak, že zadní kolo je opřené váleček, který je připojený z magnetické brzdě. Ta vytváří požadovaný odpor a my tak musíme při šlapání vyvinout příslušnou sílu. Brzda bývá posuvná, takže si ji můžete nastavit na velikost svého kola. Většina trenažérů s magnetickou brzdou pojme kola 24“ – 29“. Typickým zástupcem je Elite Novo Force. Nevýhodou trenažérů s magnetickou brzdou může být jejich hlučnost. Pokud bydlíme v bytě a máme netolerantní sousedy, asi nás za jízdu na tomto trenažéru moc nepochválí. Hluk lze do značné míry omezit pořízením pláště na trenažér. Ostatně nejde jen o hluk. Použitím klasického pláště si budete ničit jak plášť, tak trenažér, proto je speciální plášť v podstatě nutnost. Odpor se u těchto trenažérů zvyšuje lineárně, což tolik nekoresponduje s reálnou jízdou, ale co už – je to kompromis za nízkou cenu. To je ostatně ta nejlákavější výhoda. Trenažéry s magnetickou brzdou se dají pořídit už mezi dvěma a třemi tisíci a řadí se tak finančně dokonce i pod většinu válců. Je to jednoduchý a finančně velmi dostupný způsob, jak šlapat i přes zimu. Pokud máte kolo s pevnou osou, musíte si pořídit ještě adaptér.
Podobnou variantou trenažéru, byť zpravidla už o maličko dražší, jsou trenažéry s hydraulickou brzdou. Principiálně se jedná o velmi podobný systém, jako jsou trenažéry s magnetickou brzdou, nicméně zde je při tvorbě odporu využíváno speciálních tekutin. Díky tomu roste odpor trenažéru exponenciálně, což daleko lépe simuluje realitu. Bývají díky tomu také o něco tišší. Stále se však platí to, že plášť kola je opřený o váleček, který ve výsledku přenáší odpor na kolo, tedy je třeba použít plášť na trenažér a připravit se na to, že po desáté hodině večerní se jízda na něm úplně nehodí. Tyto trenažéry jsou vhodné hlavně pro ty z nás, kteří nechtějí do trenažéru investovat půlku výplaty, jsou ochotni dělat kompromisy, a chtějí si užít exponenciální nárůst odporu a o něco tišší provoz. Jako u předchozí kategorie, pokud máte kolo s pevnou osou, budete potřebovat adapter.
Ještě než se dostaneme ke královské disciplíně, trenažérům s elektromagnetickou brzdou, bylo by vhodné odpovědět na otázku, která je nám často kladena. Některé s výše uvedených trenažérů umí spolupracovat s aplikacemi, jako je MyE-Training, Zwift, nebo Rouvy. Mohou mít již integrovaný senzor, nebo se k nim dá dokoupit. Je však nutné podotknout, že data ze senzoru slouží pouze pro výstup. Je tedy možné díky nim pro svou zpětnou vazbu získávat data, sledovat progres a podobně, nicméně tyto senzory nám nepřenášejí do trenažéru odpor. Pokud tedy náš panáček v aplikaci jede do kopce, na odporu trenažéru se to vůbec neodrazí.
A nyní již k těm nejlepším. K těm nejoblíbenějším. K těm, které přinesou desítky a stovky hodin tréninku. A stále se k nim budeme chtít vrátit a jet znovu. Proč? Protože je to prostě zábava. Řeč je o trenažérech s elektromagnetickou brzdou. Zarytí propagátoři dokonalé techniky jízdy by jistě varovně zvedli prst s poznámkou, že to není ono, protože rám se přidělá k trenažéru a my si na něm můžeme dát při jízdě klidně svačinku. Ano, to je právě ten důvod, proč jsou nejoblíbenější. Drtivá většina těchto trenažérů totiž funguje tak, že si sundáte kazetu ze svého kola (popřípadě si koupíte druhou, abyste to nemuseli přehazovat), dáte ji na trenažér a rám připevníte k trenažéru. Jelikož samotný trenažér vždy něco váží, tak kolo se ani nehne, ať už jedete jakkoliv.
Největší výhodou je zde samozřejmě to, že trenažér můžete propojit s aplikací, jako je Zwift, Rouvy, MyE-Trainig a další. Díky těmto aplikacím se Vám poté otevřou nové možnosti. Chcete jet podle předpřipravených tréninkových plánů, zaměřených na hubnutí? Není problém. Chcete si po práci jet projet etapu Tour de France a poté si jen tak z rozmaru vyšlapat horu v Japonsku? Klidně můžete. A co takhle domluvit se s kamarádem a dát si závod v reálném čase na stejné trase? Pohoda. Možnosti jsou prakticky neomezené.
A cena? Jsou sice dražší, než ty jednoduché trenažéry, ale za tu zábavu to stojí. Vždyť ten úplně nejoblíbenější trenažér, Elite Suito-T, se dá u nás aktuálně koupit dokonce pod 11 900,- Kč.
Na co se dívat při výběru trenažéru?
Na co při výběru trenažéru koukat? V první řadě nás asi bude zajímat, jaký odpor je trenažér schopen vyvinout a s jakou odchylkou měří. Již zmíněné Elite Suito-T dovede simulovat stoupání až 15% a má maximální odchylku 2,5%. Zmíněné stoupání je dle mého názoru více než dostačující pro naprostou většinu cyklistů. Prakticky každý z nás „hobíků“ se pořádně zapotí už u stoupání 11-12% a vydržíme to maximálně pár desítek vteřin. Cokoliv nad 12% už trochu nahání strach. Odchylka 2,5% je pro potřeby neprofesionála naprosto v pořádku, a většina z nás ji vůbec nebude řešit. Pokud ale přeci jen uvažujete nad silnějším a přesnějším strojem, podívejte se na Elite Direto XR-T. To dokáže simulovat stoupání až neuvěřitelných 24% s maximální odchylkou pouze 1,5 %. Věříte si na takové stoupání? A chcete mít naprosto přesnou zpětnou vazbu? Pokud ano, je Direto správnou volbou. Nakonec zmíníme klenot mezi trenažéry, ten nejtišší z nejtišších, Tacx NEO 2T. Hledáte to nejlepší a nebojíte se připlatit si? NEO 2T je tu pro Vás. Stoupání až 25% a odchylka pouze 1%. Konstrukce je na rozdíl od předešlých trenažérů trochu odlišná, zatímco u Suita a Direta je odpor regulován klasickým řemenem, NEO 2T má integrovaný systém elektromagnetů. Tím je odbouráno mechanické tření a trenažér tak přes zvuk řetězu pravděpodobně ani neuslyšíte.
Mezi trenažéry s magnetickou brzdou a těmi a elektromagnetickou brzdou, existuje ještě přechodná fáze. Kompromisní řešení v podobě Elite TUO. Ten máme letos za lepší cenu než kdy dříve. Spojuje v sobě hlavní parametry obou skupin. Od trenažérů s magnetickou brzdou přebírá koncept upnutí kola. Tedy do trenažéru upnete celé kolo, bez nutnosti sundat kazetu. Odpor je přenášen přes váleček, který tlačí na plášť. A teď ta zábavnější část - i když to na první pohled není zřejmé, tento trenažér má elektromagnetickou brzdu, tedy můžete ho propojit s aplikací a užívat si všechny výhody té nejvyšší třídy trenažéru. Odchylka 3% asi nikomu vadit nebude, je však nutné upozornit na maximální stoupání pouze 10%. Pokud tedy budete na Zwiftu šlapat prudký kopec, který má sklon vyšší než 10%, TUO to už nebude schopno nasimulovat a bude se stále držet na 10%. Je to kompromisní řešení za naprosto bezkonkurenční cenu.
Před koupí doporučujeme ověřit, zda je trenažér s vaším kolem kompatibilní sám o sobě (ve většině případů bude), nebo je třeba něco dokoupit (osa, ořech…). Máme to vždy přehledně uvedené v popisku. A pokud si nebudete jistí – napište :-).
editace: Nicole Pochopová