Tréninková příprava během zimních měsíců je velmi důležitá, ale ne každému se chce do chladného, mrazivého nebo mokrého počasí. Ne každý je hold otužilec vyžívající se v drsných podmínkách, ale i tak chceme udržet nebo zlepšit kondici, či pracovat na systematické přípravě na závodní sezónu. Výhodou vnitřního tréninku oproti venkovnímu je lehká úspora času - trénink uvnitř svou intenzitou vyrovná o něco delší venkovní trénink. To znamená, že 2,5 hodiny venkovního tréninku se rovná zhruba 2 hodinám tréninku uvnitř. Pro indoor trénink je tu hned několik možností:
Rotoped
Fitness cyklotrenažér
Cyklistický trenažér
Válce
Rotoped, neboli stacionární kolo známe především jako levnější verzi pro kardio cvičení ve fitness centrech. Často si tuto variantu pořizují lidé domů pro klasické domácí cvičení, například při sledování televize nebo čtení knihy. Je doporučován také důchodcům a lidem s potížemi s klouby a po operacích kolen, aby mohli šetrně rehabilitovat. Toto zařízení lze pořídit ve výrazně nižší pořizovací ceně než fitness trenažér. Nevýhodou bývá především posed "ala paní radová" a široké sedlo, rovněž citlivost nastavení zátěže. Pro cyklistu je to velmi nevhodný nástroj pro trénink. Druhá varianta používaná ve fitness centrech je cyklotrenažér. Ty se používají pro lekce spinningu, v lepších posilovnách mají tyto trenažéry i v kardio zóně, vedle běžeckých pásů, eliptických trenažérů či schodů. Zde jde již o kvalitní přístroj, který velmi dobře imituje jízdu nakole a má velmi vysokou citlivost pro nastavení zátěže. Některé mají i možnost nastavení různých tréninkových programů. Cyklotrenažéry často disponují kombinací kladických pedálů a SPD zámků, takže na nich můžete jezdit v tretrách, což je samozřejmě úplně nejlepší varianta. Případně mají tzv. "košíky" (pevné pásky připevněné k pedálu tvořící košík, do kterého vložíte botu a díky tomu lze šplapat do "kulata"). Nevýhodou je vysoká pořizovací cena pro domácí použití.
Pokud ale nechceme investovat do dalšího drahého nástroje, vystačíme si v domácím tréninku s vlastním kolem, které připevníme do cyklistického trenažéru, nebo jej postavíme na válce - a to je ta úplně nejlepší varianta! Výhodou je, že jezdíme na vlastním kole, na které jsme zvyklí a které máme především dobře seřízené jak technicky, tak ergonomicky. V obou případech můžeme využít jak silniční kolo, tak bike. U biku je ale ještě víc na místě "přezout" na hladké pláště, které jsou pro trenažér určené, jinak bude guma lítat vzduchem 🤪. Ačkoli pokud zvolíme novější model trenažéru, už nepojedeme po "vlastním". Tady se totiž zaddní kolo sundá a do trenažéru se upevní pouze rám s kazetou.
Rozdíl mezi cyklo trenažérem a válci
Rozdíl mezi těmito dvěma pomocníky je ve zkratce v tom, že s každým trénujeme něco jiného. Zjednodušeně řečeno s cyklistickým trenažérem rozvíjíte sílu, kdežto na válcích pracujete na zlepšení kmihu a techniky šlapání. Rovněž na válcích zlepšíte celkovou rovnováhu, oproti trenažéru, který je statický.
Cyklistický trenažér
Cyklistické trenažéry jsou statické. To znamená, že je kolo pevně zachyceno do rámu trenažéru. Dnes už si můžete vybrat ze dvou typů trenažérů - tzv. wheel-on nebo direct drive.
U wheel-on trenažérů upevníte kolo přes rychloupínák zadního kola. K trenažéru je vhodné pořídit podložku pod přední kolo, jinak budete sedět z kopce. Trenažéry mají brzdný (odporový) váleček, který zacvaknete na zadní plášť a díky tomu regulujete zátěž. Více o technických parametrech trenažérů naleznete v minulém článku "Vyznáte se v trenažerech". Celkově jsou vhodné pro silový trénink, jelikož zde lze lépe regulovat zátěž a imitovat tak například jízdu do kopce. Zátěž regulujete jak převody, tak brzdným válcem na zadním kole. K upnutí kola musíte vyměnit rychloupínák a zasadit kolo do trenažeru.
Direct drive trenažéry fungují místo zadního kola. Mají vlastní kazetu, takže musíte sundat zadní kolo a upevnit do trenažéru rám kola a "připojit" jej na kazetu. Montáž je podstatně složitější, než u typu wheel-on, za to však nabízí mnohem efektivnější přenos síly a efektivnější a plynulejší trénink. Wheel-on trenažér potěší přívětivou pořizovací cenou a kompaktnějším rozměrem pro uskladnění. Direct drive je sice dražší, ale nabízí větší odpor - teddy zátěž při tréninku a je o něco tižší.
VÝHODY
- Pro ty, co nejsou zdatní cyklisté a mají problém s rovnováhou.
- Výborné pro trénink síly - zátěž lze více regulovat v kombinaci s převody na kole a stupněm brždění na trenažéru.
- Lepší trenažéry lze napojit na počítač a můžete si zde ralizovat tréninkový plán, nebo závodit. Dokonce lze i závodit s reálnými cyklisty na druhé straně sítě.
NEVÝHODY
- Jízda na trenažéru se nepodobá reálné jízdě na kole právě díky tomu, že je staticky upevněno.
- Rám vašeho kola dostává zabrat - obzvláště když jdete ze sedla - díky statickému upevnění zadního kola dochází v podstatě k ohýbání rámu, a to jinak než při běžné jízdě.
- Musíte si hlídat techniku šlapání - trenažér vám odpustí vše.
Cyklistické válce
Cyklistické válce nabízejí ideální variantu domácího tréninku při zachování realistického pocitu z jízdy. Největší předností válců je zlepšování celkové techniky jízdy - rovnováhy i správného šlapání. Pokud na válcích nejedete plynule, cukáte se a neudržíte rovnováhu, rozhodně se na nich neudržíte. Při začátcích většina cyklistů vydrží maximálně 30 minut, jelikož jsou zatíženi nejen fyzicky, ale také psychicky - musí se soustředit na jízdu. Časem ale zvládnete úplně v pohodě sledovat film, nebo dokonce číst knihu :).
Válce jsou vhodné pro vytrvalostní přípravu a rozvoj rychlosti. Ideálně tak v období, kdy potřebujete najíždět kilometry, ale buď není dobré počasí a nechce se Vám ven, nebo nemáte tolik času. Kromě toho můžete takový trénink využít jako kompenzační cvičení na 20 až 30 minut například po silovém tréninku v posilovně.
VÝHODY
- Perfektní pro trénink kruhového šlapání - zlepšuje techniku jízdy na kole
- Trénink rovnováhy na kole
- Realistický pocit z jízdy - velmi podobné jako jízda venku
- Výborné pro tzv. "najíždění kilometrů" - tedy vytrvalostní trénink
NEVÝHODY
- Začátky jsou náročnější - cyklista se musí soustředit, aby udržel rovnováhu a uřídil kolo, musí šlapat plynule
- Omezené možnosti pro nastavení zátěže - zátěž se nastavuje pouze převody na kole, proto zde nezvýšíte silovou kapacitu
Závěrem
Každý nástroj má své výhody a nevýhody a vždy závisí především na osobních preferencích a potřebách. Osobně mohu říci, že oboje má něco do sebe. Výhody a nevýhody si tak musíte zvážit sami a zvolit, co je pro vás nejlepší. Oba způsoby mohou poskytovat efektivní způsob, jak napomoci lepšímu výkonu a zvýšit šance na lepší závodní výsledky.
autor: Nicole Pochopová