Už se nemůžete dočkat až poprvé šlápnete do pedálů? Pro cyklisty je každá zima dlouhá. Dřív, než poprvé vyrazíte s větrem o závod, věnujte svému kolu náležitou péči. Odvděčí se vám výdrží a pohodlnou jízdou. Kde začít a na co nezapomenout? Připravili jsme pro vás stručný přehled kroků a péče, kterou si váš jednostopý kamarád po zimě zaslouží.
Zbavte kolo starých nečistot
Není nutné, aby se celé kolo lesklo, stačí, abyste se s hadrem a kartáčem zaměřili na ozubené strojí a brzdné plochy. Pokud to ale chcete vzít důkladně, potom doporučujeme použít Cyklo Star. Skvělý pomocník, který zbaví nečistot rám, vidlice, ráfky, řetěz i převodník. Kolo důkladně nastříkáte, necháte krátce působit a pustíte se do odstraňování špíny pomocí houbičky nebo kartáčku. Na závěr kolo důkladně opláchnete vodou. Pokud chcete opláchnout kolo pomocí vapky neboli tlakového čističe, nemiřte proudem vody na ložiska a čepy. Tlak vody by je mohl poškodit.
Jak správně vyčistit řetěz
Způsobů je víc, záleží, jaký chcete výsledek. Pokud jste nedočkaví a chcete na kolo vyrazit hned, uvítáte rychlé čištění pomocí odmašťovačů ve spreji. Hloubkové čištění vás ale dřív či později nemine. To můžete provést pomocí pračky na řetěz nebo s použitím pěnového čističe Cyklo Star a kartáčku. Fajnšmekři řetěz namočí do lázně a pak precizně vydrbou každé zákoutí. Místo lázně lze použít také technický benzín, který rozpustí staré nánosy.
Ve všech případech je nutné na závěr řetěz pořádně opláchnout, vysušit a namazat. Než se ale pustíte do mazání, pamatujete na to, že stejnou čistící péči potřebují také pastorky, převodníky, kazety, přehazovačky a kladky, na které je dobré použít speciální kartáčky s dlouhými štětinami.
OPLÁCHNOUT – VYSUŠIT – NAMAZAT
Čím řetěz mazat
Než vyberete mazivo pro váš řetěz, odpovězte si na otázku: V jakých podmínkách nejčastěji jezdím? Pak se mnohem snáz a rychleji zorientujete ve speciálních mazivech a hlavně bude výsledný efekt mnohem lepší. Ve většině případech jsou oleje ve sprejích i tuhá maziva rozdělená podle toho, zda jezdíte v prašném terénu za suchého počasí, v mokrém, vlhkém či blátivém terénu nebo převážně ve městě bez extrémních podmínek.
Jaká jsou základní pravidla mazání řetězu?
Řetěz kola mazejte večer, ať se může olej přes noc vstřebat i do vnitřních částí jednotlivých článků. Pokud řetěz namažete pár minut před výjezdem, mazání se nevstřebá a rychleji na sebe nabalí nečistoty a prach během jízdy. Vždy mazejte čistý řetěz. Naneste maximálně 2 kapky nebo jednou stříkněte na každý článek, nechte působit ideálně přes noc a ráno setřete z povrchu čistým hadrem zbytky zaschlého maziva.
Co na kole zkontrolovat?
Svou pozornost byste měli zaměřit na přehazovačky, brzdy, vidlice i výplety. Vezmeme to hezky popořadě. Podrobněji se podíváme na každou část kola, která je potřeba před první vyjížďkou zkontrolovat.
Kontrola přehazovačky a přesmykače
Kladky přehazovačky, po nichž běhá řetěz, kontrolujeme a čistíme většinou zároveň s řetězem. Po zimě je dobré zjistit, v jakém stavu jsou lanka, zda nedošlo k zatuhnutí a nepotřebují lanka nebo bowdeny vyměnit. Opotřebené mohou být i další součástky, jako jsou kazety, řetězy nebo převodník. Zkontrolujte a pomocí šroubků upravte rozsah chodu přehazovačky v krajní poloze, aby se vám přehazovačka nedostala do výpletu.
Kontrola brzd a jejich seřízení
Jako první se podívejte na brzdové destičky, pokud nejsou potřeba vyměnit, pokračujte dál kontrolou brzdových třmenů, které bude nejspíš nutné vycentrovat vůči kotouči. Opotřebené mohou být také brzdové špalíky nebo kotouče a budou volat po výměně. Pomocí regulačního šroubku je možné seřídit brzdové páčky. Možná bude nutné brzdy odvzdušnit nebo vyměnit brzdovou kapalinu.
Kontrola odpružení vidlic a tlumičů
Zkušený cyklista si zvládne udělat kontrolu vidlic a tlumičů sám. Ve vzduchových tlumičích je nutné zkontrolovat tlak. Kluzáky a těsnění důkladně očistěte suchým a čistým hadrem. Čištění by mělo být pravidelné, nejen jednou za sezonu. Pro hladký chod vidlic mazejte kluzáky a těsnění nejlépe silikonovým sprejem.
Kontrola výpletů
Výplet musí být rovnoměrně utažený a vycentrovaný. Málo nebo moc napnuté paprsky snižují spolehlivost kola a mohou poškodit ráfek. Vždy používejte paprsky od stejné značky. Při testu sledujte kolo, zda se volně otáčí, nemá vůli a volnoběžka má pravidelný a jemně rytmický chod.