1) spodní funkční vrstva - rychlý transport potu od těla (udržení těla v suchu)
2) střední mezivrstva zahřeje - je to úložiště potu pro pomalu fungující membránu vnější vrstvy - je schopna pojmout větší množství potu a zadržet ho, než je transportován vrchní vrstvou na povrch, kde se může odpařit do prostoru.
3) venkovní ochranná vrstva (Bunda) - by měla alespoň krátkodobě odolat vodě (dešti, sněhu) a zachovat tak pracovní podmínky pro první a druhou vrstvu. A zároveň musí být schopna transportovat pot z mezivrstvy na povrch.
Proč použít cyklistický dres? Na rozdíl od jednoduchého trička má cyklistický dres speciální funkční vlastnosti, které z něj dělají ideální oděv pro cyklistiku. Střih je například přizpůsoben typickým pohybům při jízdě na kole. Cyklistické dresy jsou vhodné pro ambiciózní cyklistiku i pro volný čas a každodenní cyklistiku. Obzvláště pohodlné a praktické jsou cyklistické dresy se zipem, límečkem a integrovanými kapsami.
Materiál funkčního oblečení na kolo - u sportovního oblečení je extrémně důležitá funkčnost: materiál cyklistického dresu musí být na jedné straně elastický, aby měl cyklista velkou volnost pohybu. Stejně důležité je, aby byl textil prodyšný. Tímto způsobem může být vlhkost odváděna z pokožky ven. Jste tak dobře chráněni před prochladnutím i během intenzivních tréninků.
Důležitá je také regulace teploty. Vaše tělo by se v chladných nebo horkých dnech nemělo ochlazovat ani přehřívat. Na léto jsou proto k dispozici cyklistické dresy - z velmi lehkého materiálu nebo jako termodresy na zimu. Izolační vrstva, např fleecu chrání před chladem a mokrem, větruodolná membrána v přední části vás ochrání před studeným větrem. Existují dokonce cyklistické dresy s UV ochranou, které snižují riziko spálení.
Cyklistické dresy by měly být také praktické, proto nabízejí zadní kapsy závodního dresu prostor pro lahve s vodou nebo energetické tyčinky, zatímco MTB cyklistické dresy mají často malé uzavíratelné kapsičky na klíče nebo skipas. Fluo signální barvy nebo reflexní prvky na dresech zajistí, že vás ostatní účastníci silničního provozu při jízdě dobře uvidí. Kromě decentních cyklistických dresů v černé nebo bílé barvě jsou k dostání i neobvyklé cyklistické dresy, které se pyšní například retro vzhledem nebo vtipnými motivy.
Výběr v závislosti na zamýšleném použití a preferencích. Střih většiny cyklistických dresů je vpředu kratší a vzadu o něco delší. Posed na kole je v předklonu = na břiše se netoří žádné vrásky a spodní část zad zůstává zakrytá. Pro cyklisty na silničním kole jsou jiné střihy než pro cyklisti na horském kol nebo každodenní jezdce.
Závodní cyklistický dres - fanoušci vysoké rychlosti vědí, že při honbě za rekordy se počítá každá vteřina a vlající košile vás zbytečně brzdí. To je důvod, proč jsou závodní dresy obzvlášť těsné a přiléhavé. Leží na horní části těla jako druhá kůže a generují nejnižší možný odpor vzduchu. Cyklistické dresy pro závodní cyklisty mají často zip, takže je lze rychle a snadno obléknout i přes jejich přiléhavý střih. Zip umožňuje dokonalé uzavření dresů u krku a zabraňuje proudění vzduchu. Aby se pod dresem nevytvářely vzduchové polštáře, jsou manžety na rukávech a zádech většinou z elastického materiálu nebo jsou navíc jsou manžety opatřeny silikonem.
Cyklistický dres na trail nebo jiná MTB dobrodružství má o něco ležérnější střih. Zde je prioritou velká volnost pohybu. Pod širším střihem je také prostor pro další chrániče. Kromě cyklistických dresů v bílé a černé barvě existuje obzvlášť velké množství dresů se stylovými vzory a v poutavých barvách. Mnoho MTB jeszdců na trailu rádo předvádí svůj vlastní individuální styl, ať už v retro cyklodresech nebo cyklistických dresech s neobvyklými barvami. Pohodlný MTB cyklistický dres se perfektně hodí k odpovídajícím MTB cyklistickým šortkám. Oproti dresům na silniční kolo, ke kterým u kupkolo.cz najdete také ideální kalhoty, jsou MTB dresy vyrobeny z robustnějších materiálů, aby byl jezdec co nejlépe chráněn i při jízdě lesním podrostem. Rozdílné cyklistické kalhoty charakterizuje na jedné straně aerodynamika pro silniční cyklistiku a na straně druhé robustnost a volnost pohybu pro horskou cyklistiku.
Kdy obléct dres s krátkým nebo dlouhým rukávem, není někdy tak jednoduché rozhodnout. Záleží především na vašem osobním pocitu pohodlí a samozřejmě na počasí. Dresy s dlouhým rukávem jsou samozřejmě ideální do nízkých teplot, ale také vás ochrání před žhnoucím sluncem v horkých letních dnech. A mohou snížit otlačeniny a oděrky kůže, například když se opřete rukama o řídítka svého triatlonového kola nebo časovkářského. Cyklistické dresy s krátkým rukávem lze dokonale přizpůsobit panujícímu počasí a teplotním podmínkám pomocí návleků na ruce nebo lehkých cyklistických bund a vest.
Z důvodu odlišné anatamie jsou i cyklistické dresy pro muže střiženy jinak než cyklistické dresy pro ženy. Cyklistické dresy pro ženy jsou širší v oblasti hrudníku a užší v pase. Oblast ramen je také užší. Cyklistický dres by proto měl být zvolen tak, aby odpovídal pohlaví a optimální střih tak podporoval výkon cyklisty.
Správnou péčí o dres udržíte déle prodyšnost textilií a svítivost barev.
Firma Mavic je výrobce zapletených kol, ráfků plášťů, cyklistických komponentů, treter, helem a oblečení. Mavic jako první začal využívat technologii UST pro bezdušové pláště.
Nyní má od středních modelů všechny kola přizpůsobena pro bezdušové pláště, u nižších modelů je potřeba dokoupit bezdušovou pásku a UST ventilky.
Mavic má široké zastoupení MTB zapletených kol:
- pro cross country a maraton Mavic Crossride, Mavic Crossmax,
- pro enduro jezdce model Mavic XA s širším ráfkem,
- pro enduro a sjezd model Mavic Demax.
Pro silniční kola má Mavic také velké zastoupení:
- základní model Mavic Aksium,
- závodní model Mavic Ksyrium nebo s vyšším ráfkem Mavic Cosmic,
- nejvyšší model Mavic R-SYS,
- pro speciály na časovku, triatlon vyrábí Mavic Comete,
- Novinkou jsou pro gravel bike Mavic Allround.
Mavic je dlouholetým sponzorem nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France.
Francie má u cyklistické veřejnosti dva výrazné body - Tour de France a Mavic. Oba tyto podniky spojuje světová popularita a oba jsou nesmazatelně spojeny se žlutou barvou. I když tomu tak nebylo vždy, kořeny společnosti Mavic sahají až do roku 1889, kdy bratři Vielle založili firmu Etablissements Métallurgiques du Rhône. A Charles Idoux a Lucien Chanel firmu Idoux & Chanel’s Manufactory of Articlesfor Velocipedes. Jedni uměli prodávat a opravovat kola, druzí se vyznali v niklování. Měli však společného prezidenta Henryho Gormanda, který oba podniky spojil pod jednotný název Mavic. Logo Mavic se objevuje v roce 1923. Jedná se o kruh s červeným okrajem a nápisem ve žlutém poli. Ve dvacátých letech byly kruhová loga, velmi oblíbeny.
V roce 1934 Mavic vyrábí převratné hliníkové ráfky. Testování se ujímá francouzský jezdec Antonin Magne. Nové ráfky provází velké utajení, proto jsou natřeny do barev dřeva, oproti ostatním na trhu, které mají běžně 1200 gramů a tyto mají pouhých 750 g. V tom samém roce na nich Magne vyhrává Tour de France. Ve vyostřené době roku 1945 se mění i logo firmy. Z kruhového tvaru přechází do kosočtverce, ten provází Mavic dlouhá léta. Až v roce 1973, který byl plný změn, je logo vyměněno za tvar diamantu. Mavic přichází na závodu Paris-nice s prvním servisním autem ve žluté barvě. Mavic zaměřuje své studie především k aerodynamice svých produktů, protože ví, že tudy vede cesta pro zvýšení výkonů u sportovců. V roce 1975 Mavic představuje první ráfek pro pláště. Na jeho vývoji Mavic spolupracoval s firmou Michelin. Když v roce 1989 vyhrává Greg Lemond Tour de France poslední jízdou proti chronometru o osm vteřin, za jeho úspěchem stojí i Mavic s plným diskem. Tyto disky se používají na každých rovinatých časovkách i v dnešních dobách. V devadesátém čtvrtém roce Mavic představuje svůj model silničních kol Cosmic, které se vyrábí jak v hliníkovém, tak v karbonovém provedení. O dva roky později je následují i mtb kola Crossmax. V roce 1996 firma Mavic zatím naposledy změní své logo na elipsu, aby o tři roky později představila světu první bezdušová kola Crossmax UST. Společně s tím mění uchycení niplů na závit přímo v ráfku. V roce 2007 Mavic přichází s konceptem R-Sys, který spočívá v uchycení dutých karbonových paprsků do ráfku. Od tohoto systému Mavic postupně odešel. Pro následující rok 2019 je hlavní vizí společnosti Mavic opuštění praporkového systému v nábojích a nahrazení zubatkovým systémem. Ten se vyznačuje větší spolehlivostí.
V současné době logo Mavic nenosí pouze zapletená kola, ale ucelená řada výrobků od oblečení, treter, pedálů až po přilby. Mavic vás tedy dokáže vybavit od hlavy až k patě a doufá, že pohyb s výrobky Mavic bude radostí. Vždyť tato společnost podporuje řadu profesionálních i amatérských celků. Bez jejich servisních aut si už světové grand tour ani nedokážeme představit. Mavic je tady pro každého, kdo miluje pohyb na kole.