Duše pro silniční pláště jsou klíčovou komponentou pro pohodlnou a bezpečnou jízdu na silničním kole. Kvalitní duše může výrazně snížit riziko defektu a zlepšit jízdní vlastnosti kola. Obvykle jsou vyrobeny z butylu, což je druh syntetické gumy, která je odolná vůči proražení a má dobré izolační vlastnosti. Odhlečené jsou vyráběné z Latexu nebo z TPU. Duše se liší podle typu ventilků - autoventilek (AV), galuskový ventilek (FV) nebo obyčejný ventilek (DV).
Při výběru správné duše je důležité zvážit několik faktorů:
- Velikost: Zkontrolujte rozměry vašeho pláště, které jsou obvykle uvedeny na jeho boku. Duše by měla odpovídat těmto rozměrům.
- Ventilek: Vyberte duši s ventilkem, který odpovídá vašemu ráfku a preferencím. Galuskové ventily (FV) jsou často preferovány pro silniční kola kvůli jejich nižšímu profilu a kompatibilitě s většinou pump.
- Šířka: Ujistěte se, že šířka duše odpovídá šířce pláště. Příliš úzká duše může být náchylná k prasknutí, zatímco příliš široká může být obtížnější na instalaci a může se ve plášti zmačkat.
- Výška ventilku: výšku ventilku je potřeba zvolit dle výšky vašeho ráfku
Butylové duše jsou oblíbenou volbou pro silniční cyklisty z několika důvodů:
- Cena: Butylové duše jsou cenově dostupnější než latexové nebo TPU duše.
- Snadná výměna a oprava: V případě defektu je možné butylovou duši snadno vyměnit nebo zalepit.
- Dobrá vzduchotěsnost: Butylové duše si udržují tlak vzduchu lépe než latexové duše, což znamená, že je není potřeba tak často dofukovat.
- Univerzálnost: Jsou kompatibilní s většinou běžně dostupných silničních plášťů a ráfků.
- Odolnost: Butyl je odolný materiál, který dobře odolává teplotním změnám a opotřebení.
Tyto výhody činí butylové duše vhodnou volbou pro každodenní jízdu i dlouhé výlety. Je však důležité si uvědomit, že každý typ duše má své specifické vlastnosti a nejlepší volba závisí na individuálních potřebách a preferencích cyklisty.
- Nižší valivý odpor: Latex je pružnější materiál, což znamená, že při jízdě může lépe absorbovat vibrace z nerovností silnice, což vede k nižšímu valivému odporu a potenciálně rychlejší jízdě.
- Lepší pohodlí: Díky své pružnosti latex lépe tlumí nárazy a vibrace, což zvyšuje komfort při jízdě na tvrdém povrchu.
- Vyšší odolnost proti proražení: Latexové duše jsou odolnější vůči proražení, protože se mohou lépe roztáhnout a uzavřít malé otvory způsobené například trny nebo střepy.
- Hmotnost: Latexové duše jsou obvykle lehčí než butylové, což může být výhodné pro závodní cyklisty hledající každou možnou úsporu hmotnosti.
Je důležité poznamenat, že latexové duše mohou vyžadovat častější kontrolu a údržbu, protože latex je poréznější a může rychleji unikat vzduch. Také mohou být dražší a náchylnější k poškození od olejů a ozonu
TPU (termoplastický polyuretan) duše pro silniční pláště přinášejí několik výhod, které mohou zlepšit jízdní zážitek:
- Odolnost: TPU je velmi odolný materiál, který je odolnější proti proražení a oděru než tradiční materiály.
- Hmotnost: Duše z TPU jsou často lehčí než standardní butylové duše, což může přispět k celkové snížení hmotnosti kola.
- Elastičnost: TPU duše mají vysokou elasticitu, což znamená, že mohou lépe absorbovat nárazy a vibrace z nerovného povrchu.
- Udržení tvaru: Duše z TPU si lépe udržují svůj tvar a neztrácejí tlak tak rychle jako duše z jiných materiálů.
- Ekologičnost: TPU je šetrnější k životnímu prostředí, protože je to termoplastický materiál, který lze recyklovat.
Při výběru duše je však důležité zvážit i potenciální nevýhody, jako je vyšší cena nebo specifické požadavky na údržbu
Francouzká společnost na výrobu pneumatik existuje už od roku 1889. Zakladatelé, bratři Edouard a Andre Michelin dali v ruku v ruce vzniknout jak automobilové, tak i cyklistické pneumatice. Bratři vlastnili gumárenskou společnost v Clermont-Ferrand. Jednoho dne se však objevil cyklista s proraženou pneumatikou. Ta však byla k ráfku přilepena a celé tři hodiny trvala oprava. Druhý den se dali bratři do testování opravené pneumatiky, jenže ta vydržela pouhých pár set metrů. Michelinové začali tedy pracovat na vlastním systému pneumatiky a v roce 1891 vydali patent na první odnímatelnou pneumatiku. Značka se začala na trhu velice rychle prosazovat. Velkou měrou přispělo i logo firmy vytvořené roku 1894 - známé jako panáček Bibendum. Toto logo bylo zvoleno jako nejlepší všech dob.
Ve své historii získal Michelin mnoho ocenění. Pneumatiky Michelin se objevují na autech, kolech, formulových monopostech, letadlech, ale i na vesmírných raketách. Ve všech odvětvích drží Michelin mnohá prvenství. Mnoho průlomových objevů, mnoho testování a práce dalo, než vyvinuli pneumatiky toho nejlepšího složení.
Michelin - to však nejsou pouze pneumatiky. V roce 1900 Michelin vydává prvního průvodce po francouzských restauracích. Podle kvality jsou udělovány Michelinské hvězdy, které se po celém světě staly velice prestižní záležitostí. Michelin také vydává své mapy. To vše vytváří značku známou po celém světě a Michelin je taktéž značkou největší co se týče výroby pneumatik.
Pro cyklistiku dnes nalezneme v nabídce Michelin pneumatiky pro silniční cyklistiku, horskou cyklistiku, cyklokros a ježdění po městě. Michelin pro své pneumatiy používá řadu technologií, například vrstvení vláken race shield, cross shield, trail shield, gravity shield. Materiál na výrobu může být i přimícháván do vhodné směsi Toto řeší technologie gum-x3d, gum-x2d, gum-x, magi-x. Dále Michelin umí udělat speciální pneumatiky pro elektrokola nebo je umí opatřit technologií tubeless ready pro absenci duše.