Duše pro silniční pláště jsou klíčovou komponentou pro pohodlnou a bezpečnou jízdu na silničním kole. Kvalitní duše může výrazně snížit riziko defektu a zlepšit jízdní vlastnosti kola. Obvykle jsou vyrobeny z butylu, což je druh syntetické gumy, která je odolná vůči proražení a má dobré izolační vlastnosti. Odhlečené jsou vyráběné z Latexu nebo z TPU. Duše se liší podle typu ventilků - autoventilek (AV), galuskový ventilek (FV) nebo obyčejný ventilek (DV).
Při výběru správné duše je důležité zvážit několik faktorů:
- Velikost: Zkontrolujte rozměry vašeho pláště, které jsou obvykle uvedeny na jeho boku. Duše by měla odpovídat těmto rozměrům.
- Ventilek: Vyberte duši s ventilkem, který odpovídá vašemu ráfku a preferencím. Galuskové ventily (FV) jsou často preferovány pro silniční kola kvůli jejich nižšímu profilu a kompatibilitě s většinou pump.
- Šířka: Ujistěte se, že šířka duše odpovídá šířce pláště. Příliš úzká duše může být náchylná k prasknutí, zatímco příliš široká může být obtížnější na instalaci a může se ve plášti zmačkat.
- Výška ventilku: výšku ventilku je potřeba zvolit dle výšky vašeho ráfku
Butylové duše jsou oblíbenou volbou pro silniční cyklisty z několika důvodů:
- Cena: Butylové duše jsou cenově dostupnější než latexové nebo TPU duše.
- Snadná výměna a oprava: V případě defektu je možné butylovou duši snadno vyměnit nebo zalepit.
- Dobrá vzduchotěsnost: Butylové duše si udržují tlak vzduchu lépe než latexové duše, což znamená, že je není potřeba tak často dofukovat.
- Univerzálnost: Jsou kompatibilní s většinou běžně dostupných silničních plášťů a ráfků.
- Odolnost: Butyl je odolný materiál, který dobře odolává teplotním změnám a opotřebení.
Tyto výhody činí butylové duše vhodnou volbou pro každodenní jízdu i dlouhé výlety. Je však důležité si uvědomit, že každý typ duše má své specifické vlastnosti a nejlepší volba závisí na individuálních potřebách a preferencích cyklisty.
- Nižší valivý odpor: Latex je pružnější materiál, což znamená, že při jízdě může lépe absorbovat vibrace z nerovností silnice, což vede k nižšímu valivému odporu a potenciálně rychlejší jízdě.
- Lepší pohodlí: Díky své pružnosti latex lépe tlumí nárazy a vibrace, což zvyšuje komfort při jízdě na tvrdém povrchu.
- Vyšší odolnost proti proražení: Latexové duše jsou odolnější vůči proražení, protože se mohou lépe roztáhnout a uzavřít malé otvory způsobené například trny nebo střepy.
- Hmotnost: Latexové duše jsou obvykle lehčí než butylové, což může být výhodné pro závodní cyklisty hledající každou možnou úsporu hmotnosti.
Je důležité poznamenat, že latexové duše mohou vyžadovat častější kontrolu a údržbu, protože latex je poréznější a může rychleji unikat vzduch. Také mohou být dražší a náchylnější k poškození od olejů a ozonu
TPU (termoplastický polyuretan) duše pro silniční pláště přinášejí několik výhod, které mohou zlepšit jízdní zážitek:
- Odolnost: TPU je velmi odolný materiál, který je odolnější proti proražení a oděru než tradiční materiály.
- Hmotnost: Duše z TPU jsou často lehčí než standardní butylové duše, což může přispět k celkové snížení hmotnosti kola.
- Elastičnost: TPU duše mají vysokou elasticitu, což znamená, že mohou lépe absorbovat nárazy a vibrace z nerovného povrchu.
- Udržení tvaru: Duše z TPU si lépe udržují svůj tvar a neztrácejí tlak tak rychle jako duše z jiných materiálů.
- Ekologičnost: TPU je šetrnější k životnímu prostředí, protože je to termoplastický materiál, který lze recyklovat.
Při výběru duše je však důležité zvážit i potenciální nevýhody, jako je vyšší cena nebo specifické požadavky na údržbu
Redukce obvodové hmotnosti kol je tím vůbec nejdůležitějším počinem, máme-li v plánu nějak vylepšit akceleraci našeho stroje, ať už silničního či horského. V bikingu je dnes obrovské množství jezdců využívajících tubeless sety, klasická duše tak rozhodně není mrtvou záležitostí. Naopak v kombinaci s velmi lehkými plášti i ráfky dokáže právě tato „klasika“ nabídnout bezkonkurenční minimalizaci obvodové hmotnosti kol, zvlášť použijeme-li superlehké duše. A právě to je parketa německé značky REVOLOOP.
Duše Revoloop jsou vyrobeny z termoplastického polyuretanu, což jim dává celou řadu výhod oproti butyl-kaučukové klasice. Tím prvním je samozřejmě zmíněná velmi nízká hmotnost – v případě námi testované 29“ bikové varianty (s označením rozsahu 29 x 1,6 – 2,4“) to bylo skvělých 45 gramů (!!!). Pokud uvážíme, že hmotnost jedné standardní 29“ duše bývá nejčastěji někde okolo dvou set gramů a „ultra-light“ modely váží zpravidla kolem 150 gramů, s Revoloopem ušetříme na obvodu obou kol dohromady přibližně někde mezi dvěma až třemi sty gramy. A vězte, že takovéto odlehčení obvodové hmotnosti jezdec okamžitě zaznamená, kola se odvalují snadněji a o poznání lépe akcelerují. Přínos z hlediska odlehčení je zde neoddiskutovatelný, zatímco redukci dvou set gramů na rámu či vidlici prakticky nemáme šanci při jízdě poznat.
Zajímavě působí také barva duší Revoloop. Námi testované provedení bylo bílé, či přesněji lehce transparentní, existují však i jedovatě zelené nebo třeba modré duše od téhož výrobce. Jak jsou na tom ale bílé Revoloopy po stránce odolnosti či složitosti instalace?
Samotné nainstalování do pláště je kupodivu výrazně jednodušší než u klasických modelů duší, hladký povrch termoplastu je totiž výrazně kluzký, takže duše téměř samovolně vklouzne na své místo, aniž bychom měli obavy ze skřípnutí její stěny mezi patku pláště o bočnici ráfku – pakliže máme tedy při instalaci duši mírně nafouknutou. Zde je ale na místě jedno upozornění, samotnou duši (bez vložení do sestavy ráfek/plášť) se nedoporučuje nafukovat na více než 0,5 baru, k čemuž ovšem v praxi ani není důvod.
I přes velmi tenkou stěnu ale můžeme počítat s vyšší odolností vůči běžným defektům způsobeným mikroskopickými průpichy, trny či střepy, ve srovnání s butyl-kaučukovou klasikou. Alespoň taková byla naše vlastní dlouhodobá zkušenost, kdy jsme během více než pěti set převážně terénních kilometrů neměli ani jeden defekt, což sice může být teoreticky shoda náhod, ale podle našeho názoru se o náhodu nejednalo. Zvlášť když jsme po sejmutí pláště z ráfku následně u středu běhounu objevili dva menší trny, jež by pro klasickou duši znamenaly s velkou pravděpodobností defekt. Logicky je nutné předejít standardnímu „cvaknutí“ duše, vůči němuž bude duše Revoloop podobně odolná jako klasika, ale celková tuhost a odolnost tenké polyuretanové stěny nás v reálu hodně příjemně překvapila.