Duše pro silniční pláště jsou klíčovou komponentou pro pohodlnou a bezpečnou jízdu na silničním kole. Kvalitní duše může výrazně snížit riziko defektu a zlepšit jízdní vlastnosti kola. Obvykle jsou vyrobeny z butylu, což je druh syntetické gumy, která je odolná vůči proražení a má dobré izolační vlastnosti. Odhlečené jsou vyráběné z Latexu nebo z TPU. Duše se liší podle typu ventilků - autoventilek (AV), galuskový ventilek (FV) nebo obyčejný ventilek (DV).
Při výběru správné duše je důležité zvážit několik faktorů:
- Velikost: Zkontrolujte rozměry vašeho pláště, které jsou obvykle uvedeny na jeho boku. Duše by měla odpovídat těmto rozměrům.
- Ventilek: Vyberte duši s ventilkem, který odpovídá vašemu ráfku a preferencím. Galuskové ventily (FV) jsou často preferovány pro silniční kola kvůli jejich nižšímu profilu a kompatibilitě s většinou pump.
- Šířka: Ujistěte se, že šířka duše odpovídá šířce pláště. Příliš úzká duše může být náchylná k prasknutí, zatímco příliš široká může být obtížnější na instalaci a může se ve plášti zmačkat.
- Výška ventilku: výšku ventilku je potřeba zvolit dle výšky vašeho ráfku
Butylové duše jsou oblíbenou volbou pro silniční cyklisty z několika důvodů:
- Cena: Butylové duše jsou cenově dostupnější než latexové nebo TPU duše.
- Snadná výměna a oprava: V případě defektu je možné butylovou duši snadno vyměnit nebo zalepit.
- Dobrá vzduchotěsnost: Butylové duše si udržují tlak vzduchu lépe než latexové duše, což znamená, že je není potřeba tak často dofukovat.
- Univerzálnost: Jsou kompatibilní s většinou běžně dostupných silničních plášťů a ráfků.
- Odolnost: Butyl je odolný materiál, který dobře odolává teplotním změnám a opotřebení.
Tyto výhody činí butylové duše vhodnou volbou pro každodenní jízdu i dlouhé výlety. Je však důležité si uvědomit, že každý typ duše má své specifické vlastnosti a nejlepší volba závisí na individuálních potřebách a preferencích cyklisty.
- Nižší valivý odpor: Latex je pružnější materiál, což znamená, že při jízdě může lépe absorbovat vibrace z nerovností silnice, což vede k nižšímu valivému odporu a potenciálně rychlejší jízdě.
- Lepší pohodlí: Díky své pružnosti latex lépe tlumí nárazy a vibrace, což zvyšuje komfort při jízdě na tvrdém povrchu.
- Vyšší odolnost proti proražení: Latexové duše jsou odolnější vůči proražení, protože se mohou lépe roztáhnout a uzavřít malé otvory způsobené například trny nebo střepy.
- Hmotnost: Latexové duše jsou obvykle lehčí než butylové, což může být výhodné pro závodní cyklisty hledající každou možnou úsporu hmotnosti.
Je důležité poznamenat, že latexové duše mohou vyžadovat častější kontrolu a údržbu, protože latex je poréznější a může rychleji unikat vzduch. Také mohou být dražší a náchylnější k poškození od olejů a ozonu
TPU (termoplastický polyuretan) duše pro silniční pláště přinášejí několik výhod, které mohou zlepšit jízdní zážitek:
- Odolnost: TPU je velmi odolný materiál, který je odolnější proti proražení a oděru než tradiční materiály.
- Hmotnost: Duše z TPU jsou často lehčí než standardní butylové duše, což může přispět k celkové snížení hmotnosti kola.
- Elastičnost: TPU duše mají vysokou elasticitu, což znamená, že mohou lépe absorbovat nárazy a vibrace z nerovného povrchu.
- Udržení tvaru: Duše z TPU si lépe udržují svůj tvar a neztrácejí tlak tak rychle jako duše z jiných materiálů.
- Ekologičnost: TPU je šetrnější k životnímu prostředí, protože je to termoplastický materiál, který lze recyklovat.
Při výběru duše je však důležité zvážit i potenciální nevýhody, jako je vyšší cena nebo specifické požadavky na údržbu
Asi většina obyvatel České republiky se někdy setkala se značkou Rubena, za dob komunismu - Barum. Národní podnik mohl ignorovat málokdo a v dobách, kdy se stály fronty na banány ani jiné volby nebylo. Na vše tady byl Barum! Na vydřeného favorita jsme oblékli pláště Barum, a když byl člověk starší, tak za mnoho výplat a po dlouhém čekání mu přišla Škoda 120, taktéž obutá na Barumech. Traktorový pomocník, který pravidelně vyrážel orat brambor, ani žádné jiné pneumatiky neznal. Historie této značky je však mnohem delší než délka komunistického režimu.
Na začátku byl pan Josef Kudrnáč. Psal se rok 1908 a on začal s výrobou mazadel, ucpávek a osinko - pryžového zboží. V roce 1923 přibírá společníka Ing. Jaroslava Hakaufa. Po pěti letech se však jejich cesty rozcházejí a vznikají dva samostatné podniky. O rok později Josef Kudrnáč produkuje první český autoplášť a duši. Jaroslav Hakauf v Hradci Králové zakládá podnik Gumovka - Ing. Jaroslav Hakauf a synové. Až v roce 1999 došlo ke spojení obou podniků, pod společný název Rubena s provozovnami v Hradci Králové, Náchodě a Velkém Poříčí. Od roku 2015 byly všechny pláště na kolo přeznačeny pod název Mitas, tím byla veškerá produkce plášťů na kola a duší v rámci holdingu soustředěna pod jedním brandem.
Mitas v současné době podporuje významné sportovce a akce. Ve spolupráci s etapovým závodem v Jižní Africe Cape Epic byla vyvinuta závodní směs Textra. To je velmi hustá a extrémně pevná pogumovaná tkanina, umístěná na bočnici pláště na kolo a kolem celé patky. Její výborná elasticita a téměř zanedbatelná hmotnost zachovává skvělé jízdní vlastnosti pláště typu Tubeless Supra. Zároveň Textra několikanásobně zvyšuje odolnost pláště proti bočnímu průrazu při minimálním vlivu na jeho hmotnost.
Pláště s touto ochranou jsou určeny pro velmi těžké závodní terény, ve kterých zaručují maximální spolehlivost při zachování vynikajících jízdních parametrů.
Pláště s Textrou produkuje Mitas ucelenou řadu testovanou na světových pohárech. Na rychlé polní cesty bez bláta Mitas doporučuje model Zefyros, naopak plášť nejvhodnější pro cross country je Scylla. Blátivý terén je domovinou pro vzorek Hyperion, a pokud jste vyznavačem enduro, je pro vás určen plášť Kratos. Ten je doma hlavně na kamenech a kořenech. Jestli však kopec nemůžete ani cítit a jediné místo, kde nasedáte na kolo je horní stanice lanovky, tak přesně pro vás Mitas připravil plášť Highlander.
Nabídka Mitas je ale velmi bohatá. Nekončí to plášti na horské kolo. Pro Mitas není problém vyrobit pláště pro silniční, městská, bmx nebo cyklokrosová kola.