Duše pro silniční pláště jsou klíčovou komponentou pro pohodlnou a bezpečnou jízdu na silničním kole. Kvalitní duše může výrazně snížit riziko defektu a zlepšit jízdní vlastnosti kola. Obvykle jsou vyrobeny z butylu, což je druh syntetické gumy, která je odolná vůči proražení a má dobré izolační vlastnosti. Odhlečené jsou vyráběné z Latexu nebo z TPU. Duše se liší podle typu ventilků - autoventilek (AV), galuskový ventilek (FV) nebo obyčejný ventilek (DV).
Při výběru správné duše je důležité zvážit několik faktorů:
- Velikost: Zkontrolujte rozměry vašeho pláště, které jsou obvykle uvedeny na jeho boku. Duše by měla odpovídat těmto rozměrům.
- Ventilek: Vyberte duši s ventilkem, který odpovídá vašemu ráfku a preferencím. Galuskové ventily (FV) jsou často preferovány pro silniční kola kvůli jejich nižšímu profilu a kompatibilitě s většinou pump.
- Šířka: Ujistěte se, že šířka duše odpovídá šířce pláště. Příliš úzká duše může být náchylná k prasknutí, zatímco příliš široká může být obtížnější na instalaci a může se ve plášti zmačkat.
- Výška ventilku: výšku ventilku je potřeba zvolit dle výšky vašeho ráfku
Butylové duše jsou oblíbenou volbou pro silniční cyklisty z několika důvodů:
- Cena: Butylové duše jsou cenově dostupnější než latexové nebo TPU duše.
- Snadná výměna a oprava: V případě defektu je možné butylovou duši snadno vyměnit nebo zalepit.
- Dobrá vzduchotěsnost: Butylové duše si udržují tlak vzduchu lépe než latexové duše, což znamená, že je není potřeba tak často dofukovat.
- Univerzálnost: Jsou kompatibilní s většinou běžně dostupných silničních plášťů a ráfků.
- Odolnost: Butyl je odolný materiál, který dobře odolává teplotním změnám a opotřebení.
Tyto výhody činí butylové duše vhodnou volbou pro každodenní jízdu i dlouhé výlety. Je však důležité si uvědomit, že každý typ duše má své specifické vlastnosti a nejlepší volba závisí na individuálních potřebách a preferencích cyklisty.
- Nižší valivý odpor: Latex je pružnější materiál, což znamená, že při jízdě může lépe absorbovat vibrace z nerovností silnice, což vede k nižšímu valivému odporu a potenciálně rychlejší jízdě.
- Lepší pohodlí: Díky své pružnosti latex lépe tlumí nárazy a vibrace, což zvyšuje komfort při jízdě na tvrdém povrchu.
- Vyšší odolnost proti proražení: Latexové duše jsou odolnější vůči proražení, protože se mohou lépe roztáhnout a uzavřít malé otvory způsobené například trny nebo střepy.
- Hmotnost: Latexové duše jsou obvykle lehčí než butylové, což může být výhodné pro závodní cyklisty hledající každou možnou úsporu hmotnosti.
Je důležité poznamenat, že latexové duše mohou vyžadovat častější kontrolu a údržbu, protože latex je poréznější a může rychleji unikat vzduch. Také mohou být dražší a náchylnější k poškození od olejů a ozonu
TPU (termoplastický polyuretan) duše pro silniční pláště přinášejí několik výhod, které mohou zlepšit jízdní zážitek:
- Odolnost: TPU je velmi odolný materiál, který je odolnější proti proražení a oděru než tradiční materiály.
- Hmotnost: Duše z TPU jsou často lehčí než standardní butylové duše, což může přispět k celkové snížení hmotnosti kola.
- Elastičnost: TPU duše mají vysokou elasticitu, což znamená, že mohou lépe absorbovat nárazy a vibrace z nerovného povrchu.
- Udržení tvaru: Duše z TPU si lépe udržují svůj tvar a neztrácejí tlak tak rychle jako duše z jiných materiálů.
- Ekologičnost: TPU je šetrnější k životnímu prostředí, protože je to termoplastický materiál, který lze recyklovat.
Při výběru duše je však důležité zvážit i potenciální nevýhody, jako je vyšší cena nebo specifické požadavky na údržbu
Historie cyklistiky je spjata s vynalézavostí a inovací.
Zde je pravda o našem vzniku:
Nudili jsme se, a tak jsme chtěli přijít s něčím zajímavým. To, co jsme chtěli neexistovalo, a tak nám nezbylo nic jiného než to vytvořit. Jakmile jsme něco vytvořili, nikdy se nám to nezdálo příliš dobré, takže jsme se snažili naše produkty neustále vyvíjet. V roce 1982 jsme věnovali mnoho úsilí do vývoje, protože životem s dobře vybavenými koly se projíždí lépe. Věříme, že dobře vybavená kola přispívají k ještě lepšímu požitku z jízdy, proto jsme pokračovali ve výrobě komponent, které zlepšují každý aspekt zážitku z jízdy.
V našem úsilí se snažíme pokračovat již 35 let.