Servis vašeho bike mazlíka je alfa a omega dobrého požitku z jízdy a stejně tak i toho, jak dlouho vám bude váš stroj sloužit. Mnozí z vás už možná mají s nějakým servisem zkušenost, ale pokud ne, právě tady si řekneme, co je dobré mít doma po ruce, co zvládneme sami a kdy je dobré kolo naložit do kufru auta a odvést k odborníkovi do servisu.
Na základní servis, údržbu nebo seřízení kola opravdu nemusíte být profi mechanikem. Stačí se vybavit několika kousky nářadí a servisních potřeb, které se vejdou do jedné bedny. Jaké potřeby a nářadí jsme si detailně popsali v minulém článku "Co je potřeba pro domácí servis kola", takže teď se vrhneme dál.
Řešíte, že nemáte zahradu, garáž nebo dílnu? To vůbec nevadí! Mnoho z nás bydlí v bytě a někteří nejsou ani držiteli sklepa. Bedýnku s nářadím určitě vměstnáte do některé skříně, nezaberete to víc než 40 na 30 :). A kde budu dělat servis? Máte dvě možnosti - když je hezky, zvládnete to s kyblíkem vody před domem a když ne, počkejte si až vaše ne příliš chápavá polovička odejde pryč, na zem natáhněte plachtu a hlavně to pak nezapomeňte dobře uklidit. Vyhnula bych se místům se světlým kobercem - to by mohl být průšvih :).
Mytí je základ
Prvním, prostředním i posledním krokem v sezóně je mytí kola. Máte pocit, že bahno na kole je jen estetika? Tak to rozhodně ne. Takový dlouhodobý nános bahna a špíny na vašem stoji dokáže napáchat hodně škod. Od poškození laku, přes korozi a poškození komponentů. Proto je dobré kolo čistit průběžně, ideálně po každé vyjížďce ho alespoň povrchově očistit od prachu a nečistot. Pozor na tlakové mytí na vapkách - je to sice jednodušší, ale musíte u toho být velmi opatrní, aby se voda nedostala kam nemá. Osobně dávám přednost klasickému kyblíku s vodou nebo hadicí, která nemá takový tlak. Při mytí vysokotlakými myčkami neotáčejte pohyblivými komponenty a snažte se držet dobrý úhel, aby měla voda co nejmenší šanci natéct do rámu a do míst kam nemá.
Na mytí můžete použít klasický saponát, chcete-li kolu přilepšit kupte šampón určený pro mytí kola. Kolo šetrně umyjte pomocí houby a kartáče na řetěz. Při malém znečistění použijte jemně namočený hadřík, případně můžete využít i vlhčených ubrousků. Po mytí saponátem nezapomeňte bike opláchnout čistou vodou.
Užitečným pomocníkem pro dokonalé vyčištění řetězu je speciální pračka na řetěz, kterou koupíte za pár korun. Na řetěz se také vyrábějí speciální odmašťovací čističe, které dáte do pračky nebo jimi napřímo kolo vyčistíte. Řetěz čistěte podle potřeby.
Běžná údržba
Po vyčištění řetězu je potřeba řetěz znovu promazat olejem. Použít můžete olej v kapátku nebo ve spreji. Pokud zvolíte sprej, zakryjte si ostatní části, abyste si je znovu nezamastili. Po nanesení oleje po celé délce řetěz protočte pedály a následně doporučuji vzít hadřík, přes který chytnete řetěz do ruky a znovu párkrát protočíte. Tím se odstraní přebytečné mazivo a nebude docházet k přílišnému chytání nečistot.
Frekvence mazání řetězu závisí na najetých kilometrech, počasí a mytí kola. Pokud po vyjížďce kolo není příliš špinavé a stačí očištění jemného prachu hadříkem, není výslovně nutné řetěz vyčistit. Pokud jezdíte občas, stačí znovu namazat cca jednou za měsíc.
Průběžně kontrolujte nahuštění pneumatik. Průměrně se tlakuje v rozmezí 2,5-3 barů. U silničních kol se tlakuje 7-10 barů. Vždy ale záleží jednak na povrchu na, kterém jezdíte (asfalt = vyšší huštění, terén = nižší huštění), a také na plášti, kdy výrobce uvádí buď rozmezí nebo maximální hodnoty tlakování z boku pláště/duše. Při tom rovnou zkontrolujte, jestli jsou v pořádku ráfky, ventilky a není na plášti nějaký defekt. Výplet upravujete pomocí cetrklíče.
Výměnu duše nebo pláště by měl zvládnout každý cyklista. Pro snadnou výměnu budete potřebovat montpáky, kterými snadno stáhnete plášť z ráfku. Před montáží vyjměte kolo z vidlice. Montpáku zasunete mezi plášť a ráfek a obkroužíte s ním celý obvod ráfku. Plášť se tím uvolní a budete moci sundat plášť nebo vyměnit duši. V tuhle chvíli můžete zkontrolovat ráfek, aby tam nebyly kamínky nebo nečistoty, které mohou plášť nebo duši poškodit. Zkontrolujte případně i dráty výpletu, aby nezasahovaly dovnitř. Duši lehce přifoukněte, aby chytla tvar a nasaďte ji do ráfku - začněte u ventilku. Následně pomocí montpák usaďte plášť zpět do ráfku. Duši opět přifoukněte a znovu zkontrolujte, jestli vše správně sedí. Pokud ano, můžete nafouknout na výslednou hodnotu a usadit kolo zpět do rámu/vidlice a stáhněte vodítko brzdy do původní polohy. Při nasazování zadního kola musíte správně usadit řetěz a vsadit kolo zpět.
Pomocí měrky na řetěz můžete čas od času zkontrolovat vytahání řetězu. Díky včasné výměně řetězu si ušetříte starosti s jeho padáním nebo poškozením kazety. Kovovou tyčinku měrky vložíte mezi články řetězu a ryska vám ukáže kolikaprocentní řetěz je. Při hodnotách 0,75 a výše je dobré přistoupit k výměně řetězu.
Vidlice
Pokud mátě odpruženou vidlici, je dobré kontrolovat její funkčnost. Vidlice se udržuje pomocí silikonového spreje na vidlici. při jeho aplikaci si zakryjte okolí sloupku vidlice, aby se silikon nedostal na brzdové kotouče nebo destičky. Sprej aplikujte k prachovkám vidlice a následně vidlici několikrát propružte. Přebytek otřete hadříkem.
Brzdy
Kontrola brzd je jednoduchá - zmáčkněte brzdovou páku až k řídítku a pokud je lanko volné, je potřeba jej přitáhnout. Pokud máte brzdy hydraulické, je potřeba je většinou před sezónou odvzdušnit. To je jeden z těžších úkonů, ke kterému potřebujete kompletní sadu na odvzdušnění, trny, lis na trny, tzv. olivy, nůž na brzdové hadičky a minerální olej nebo brzdovou kapalinu. Pokud si na to netroufáte, je lepší zajet do servisu. Oproti tomu výměnu brzdových destiček zvládnete s trochou zručnosti sami. Jejich opotřebení je vidět pouhým okem. Při výměně se hodí rozevírač brzdových pístků.
Řazení
Pro dobrý požitek z jízdy je potřeba aby kolo pěkně šlapalo a stejně tak jeho řazení. Přehazování musí běžet plynule bez přeskakování, lupání a praskání. Převodovou mechaniku je proto potřeba průběžně čistit od nečistot pomocí čistících kartáčů. Přehazování je potřeba promáznout nejlépe penetračním olejem, zejména pak v oblasti čepů. Požít můžete například litný mazací tuk, který je vhodný na promazávání čepů a šroubů. Seřízení převodů můžete zkusit sami, nebo přenechat odborníkům.
Ostatní běžný servis
Po nejdůležitějším běžném servisu věnujte pozornost i ostatním komponentům. Když vám začne křupat ve středu, znamená to, že je něco špatně. Je potřeba dotáhnout kliky, případně může dojít k opotřebení samotného středu a je potřeba jej vyměnit. Časem se mohou opotřebit i kazety v závislosti na ujetých kilometrech a péči. Po nějaké době je potřeba vyměnit gripy na řídítkách nebo pedály. Záleží na tom, kolik kilometrů najezdíte a jak se o svého mazlíka staráte. Když si nevíte s opravou rady, běžte do specializovaného servisu. Mnoho postupů a video návodů najdete od bikerů na YouTube a můžete se tak pustit i do věcí, které jste ještě nezkoušeli, jen předem zvažte svoje možnosti a hlavně svoji trpělivost. Zvažte vždy složitost úkonu a jestli jste na něj vybaveni. Některé věci si doma sami neuděláte, jako třeba kompletní servis vidlice.
První prohlídka v odborném servisu (případně záručním) při pořízení nového biku se doporučuje cca po 500 najetých kilometrech a následně pak při 1000 kilometrech. Samozřejmě pouze v případě, pokud se neobjeví závada - to pak musíte ihned opravit, abyste nepoškodili další komponenty. Dále se kolo kontroluje zhruba po každé 1000 kilometrů. Pokud ale nejste tak výkonní, abyste během sezóny najeli stovky kilometrů, je dobré kolo pečlivě vyčistit a uložit po sezóně a následně servisovat před novou sezónou.
autor: Nicole Pochopová
Autor obrázku: Kooperativa (https://www.koop.cz/bezpecnost-ma-zelenou/vsechny-clanky/serizeni-kola-pred-sezonou?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzLb90rKPhgMV9J6DBx2MVACNEAAYAiAAEgIhcfD_BwE)