V minulých článcích jsme si řekli, jak důležitá je údržba a servis kola a jakou roli v tom hraje samotné mytí a čištění. Abychom ale nakonec nenadělali více škody než užitku, musíme si říct, na co si dát pozor.
Jaké jsou nejčastější chyby při mytí a údržbě vašeho dvoukolého miláčka?
- PŘÍLIŠ ČASTÉ MYTÍ (NEBO NAOPAK NEMYTÍ)
- NEOPATRNÉ MYTÍ VYSOKOTLAKÝM ČISTIČEM ("VAPKOU")
- NEVHODNÉ ČISTÍČÍ PROSTŘEDKY
- OPOMENUTÍ DŮKLADNÉHO VYSUŠENÍ
- NEOPRAVUJTE, NA CO NESTAČÍTE
- PŘETAHOVÁNÍ ŠROUBŮ
- CHYBNÉ HUŠTĚNÍ
- PŘÍLIŠ/MÁLO MAZIVA
- NEKVALITNÍ NÁŘADÍ
- NEVYMĚŇOVÁNÍ ŘETĚZU
1. přílišné/žádné mytí kola
Čisté kolo, dobré kolo. Ano, mytí je alfa a omega údržby kola, ale s vodou se to nesmí přehánět. To ale neznamená, že je lepší se na to vykašlat a umýt jednou za sezónu! Vyberte si zlatou střední cestu. Kolo důkladně umyjte vodou a saponáty cca jednou za 5 až 6 týdnů, nebo po výrazném znečištění od bláta. Pokud je suché počasí a vyrazíte na vyjížďku, postačí po jízdě vzít vlhčený ubrousek nebo vlhký hadr a z kola setřít povrchovou špínu.
2. mytí vapkou
Jednou z nejvíce četných chyb cyklistů je nesprávné a časté používání vysokotlakého čističe, neboli vapky. Silný proud vody může vniknout do ložisek, což může způsobit jejich korodování nebo vymytí maziva. Místo toho je lepší používat jemný proud vody a speciální čisticí prostředky určené pro jízdní kola. Někteří cyklo guru už naopak vyzdvihují mytí vapkou, ale pokud se nedokážete vyhnout místům, kde voda nemá co dělat, je lepší se na to vykašlat a hezky pěkně si vzít kyblíček s vodou a houbu. Je to sice pracnější, ale za to bezpečnější.
3. nevhodné čistící prostředky
Používání univerzálních domácích čisticích prostředků, nebo prostředků na mytí aut, může poškodit povrch kola nebo jeho součásti. Například čisticí prostředky obsahující amoniak poškozují lak a kovové komponenty. Vždy používejte kvalitní cyklo kosmetiku, která je určená na danou část kola. Rozhodně si dávejte pozor při použití odmašťovadel! Pokud chcete dobře vyčistit pohon, je lepší zadní kolo vyndat, sundat kazetu i řetěz a všechno vyčistit zvlášť... Proč? Protože stejně jako není dobré, aby se do pohonu a ořechu dostala voda, stejně tak je průšvih, když se tam dostane odmašťovač a vyžene vám mazání z ořechu. A jestli se vám nechce vše demontovat, použijte raději pračku na řetěz a kartáč na čištění kazety a dávejte pozor, ať vám to neteče všude.
4. zapomenutí na důkladné vysušení
Po mytí kola je důležité jej důkladně vysušit. Vlhkost může způsobit korozi kovových částí a ložisek. Použijte suchý hadřík k odstranění přebytečné vody a nechte kolo důkladně vyschnout na vzduchu před tím, než jej uložíte třeba do sklepa.
5. neodborná a chybná oprava
Ačkoli jsme si v minulých článcích popsali, jak a co servisovat a co k tomu potřebujeme, znovu zdůrazňuji - VŽDY DOBŘE ROZMYSLETE NA CO STAČÍTE! Na YouTube najdete spoustu užitečných rad a nápadů, ale dejme si ruku na srdce - ne každý je technicky zdatný. Doma si opravdu vyservisujte jednoduché věci a především to, na co máte speciální nářadí. Rozhodně se nepouštějte do zásahů ve stylu nemám nemám momentový klíč, tak si vezmu francouzák! Nebo se nepouštějte do rozebrání celého středu, když jste to v životě neviděli. Správná oprava potřebuje dobré nářadí, čas a chladnou hlavu :).
6. přetahování šroubů
Přetažené šrouby jsou nešvarem většiny cyklistů. Příliš silným dotahováním můžete způsobit strhnutí závitů, nebo do konce prasknutí rámu, či komponentu. To hrozí zejména u karbonu. U některých komponentů výrobce uvádí návod a dokonce i sílu dotažení v Nm, takže je dobré se řídit doporučením výrobce. Nejlepší pomocník pro správné dotahování je již mnohokrát zmíněný momentový klíč.
7. chybné huštění plášťů/duší
Mnoho cyklistů, zejména těch rekreačních, si neví rady s tím, jaký tlak je ten správný. Výsledkem je, že mnozí mají kola buď podhuštěná, nebo naopak přefouknutá. Máme několik faktorů, které určují na kolik foukáme. Jednak je to typ kola a terénu, ve kterém chceme jezdit, nebo jezdíme nejčastěji. Dále doporučení výrobce a nakonec vlastní pocit. Minimální a maximální tlak je výrobci uváděn na boční straně ráfku - v tomto rozmezí byste měli být vždy. Pokud přesto tápete, můžete zajít do nejbližšího cykloservisu, kde by vám měli odborně poradit. Případně můžete využít i online kalkulačky, které vám tlak spočítají podle zadaných parametrů. Má ji například SRAM - ZDE.
8. přílišné/žádné mazání
Suchý řetěz = špatný řetěz. A to samé platí pro přemazaný řetěz! Pokud řetěz vyčistíte, je potřeba ho řádně promazat, ale prosím vás, všeho s mírou. Mazivo aplikujte na řetěz a nejlépe jej poté přetřete suchým hadříkem, aby olej, nebo podobné mazivo nestékalo, nekumulovalo se na kazetě a neznečišťovalo další komponenty kola. Navíc když máte příliš naolejovaný řetěz, více se do něho chytají nečistoty a prach. Jestliže nastříkáte mazivo na kazetu nebo v její oblasti, téměř jistě se dostane i na kotouč nebo do brzd. Proto mazejte zespod a v zhruba ve střední části - tedy ne u kazety a ne u středu. Důležité je také používání správných olejů a vazelín, a to platí ne jen u řetězu, ale i u dalších komponentů, jako jsou třeba závity.
9. nekvalitní nářadí
Věc, kterou jsme už také mnohokrát opakovali - nešetřete na nářadí. Kvalitní nářadí je základ. Jeho pořizovací cena bývá vyšší, nicméně věřte, že se vám to brzy vrátí. Jednak v jeho samotné výdrži a živostnosti, a jednak v ušetření práce. Kromě toho vám může naopak peníze uspořit, jelikož použití nevhodného nářadí, může vést k poškození součástek. Stržené závity a prasklé komponenty určitě řešit nechcete :). Jaké nářadí zakoupit se dočtete v článku "Co je potřeba pro domácí servis kola".
10. kašlete na řetěz, dokud se nepřetrhne - velká chyba
Řetěz je jednou z nejdůležitějších součástí kola, která vyžaduje pravidelnou údržbu. Mnoho cyklistů však zapomíná na jeho čištění a mazání. Špinavý a suchý řetěz může výrazně snížit efektivitu šlapání a způsobit rychlejší opotřebení. To ale není všechno - i když se o řetěz staráte, není to věčná součástka (tedy pokud nejedete na vyjížďku o pár kilometrech jednou za rok). Časem se stejně opotřebí a vytahá. Průměrně vydrží řetěz nějakých 2-3 tisíce kilometrů. Špatnou péčí se provozní doba zkracuje. Navíc neudržovaný řetěz má samozřejmě vliv i na opotřebení kazety a převodníku. Proto průběžně kontrolujte stav vašeho řetězu a pomocí měrky řetězu.
autor: Nicole Pochopová