Podzimní čas je pro mnohé pomalým zakončením cyklistické sezóny. Těm, co v tuhle dobu končí a chtějí řádně zazimovat svého dvoukolého miláčka ještě znovu vypíchneme základní nářadí a pomůcky, bez kterých se neobejdou.
Říkáte si, to už jsem tady asi viděl... Opakování je matka moudrosti a zrovna tématu o údržbě a servisu není nikdy dost. Proto si můžete přečíst také související články, které obsahují podrobné informace o tom, jak na to a na co si dát pozor - "Co je potřeba pro domácí servis kola", "Jak na servis kola a na co nezapomenout", nebo "10 nejčastějších chyb při mytí a údržbě".
Než začneme s technickým servisem, je potřeba kolo pořádně vyčistit. Pokud jste to dělali pečlivě během celé sezóny, nezabere vám to déle něž hodinku, dokonce i méně. Co budete potřebovat:
- mycí prostředek - ideálně šampon na mytí kola
- jemnou houbu nebo hadřík
- kartáč na mytí, případně pračku na řetěz
- odmašťovač
- suchý hadr na vysušení kola
Máte-li vyčištěno můžete zkontrolovat řetěz a převodník. Pokud je v pořádku, nic nebrání promazání řetězu. Když zazimováváte, zvolte spíše mazání do sucha - kolo budete mít uskladněné, a na wet mazání se vám bude chytat zbytečně moc prachu.
Takže jako další nutně potřebujete mazání:
- olej na řetěz
- vazelíny
Vazelíny potřebujete pro hladký chod hlavového složení, nábojů, ložisek a dalších dílů na kole.
Umyto máme. Po sezóně je běžné, že se některé části a komponenty přirozeně opotřebí. Jaké nejčastější náhradní díly potřebujete?
- pláště - náhradní plášť dle rozměru vašeho kola
- duše - u klasických pneu
- mléko - pro bezdušové gumy je potřeba i v průběhu sezóny dolévat, aby správně fungovalo při proražení a nebylo vyschlé
- brzdové destičky - u kotoučových brzd
- špalíky - do ráfkových brzd
- brzdová lanka - není tak časté, ale mohou se opotřebit když najedete okolo 1000 km
Jste-li vášnivější jezdci a vaše kolo už má něco málo najeto, měli byste sáhnout také po náhradním řetězu, pro případ, že by ten starý byl kaput. Máte-li najeto přes 5000km chce to zkontrolovat a případně vyměnit přehazovačku či přesmykač.
Samozřejmě je mnoho dalších komponentů, které se mohou opotřebovat, nebo pokazit. Zde jsme si vyjmenovali ty nejběžnější a nejčastěji měněné části. A když víme, co potřebujeme na výměnu, je ještě otázka, co za speciální bike nářadí k tomu potřebujeme a bez kterého se nehneme z místa.
Základem je určitě dílenská pumpa pro nafouknuté pneumatik - ale tu po sezóně určitě máte. Co je tady dál?
- montpáky - pro bezproblémovou výměnu duší a plášťů nezbytné. Ano zvládnete to možná i s něčím, co zrovna najdete doma, ale rozhodně to není zrovna nejlepší řešení.
- sadu imbusů
- rychlospojka řetězu + nýtovačka
- kalibr na řetěz
- kleště na stříhání lanek a bowdenů
- klíč na pedály
- centr klíč na výplet
- momentový klíč se rozhodně neztratí
Tohle je tedy výčet hlavního nářadí pro základní servis. Pokud si věříte i na další opravy, přibydou k tomu torx klíč, bič na kazety, klíč na stahování klik, klíč na středové složení a tak dále... Pak je ideální si koupit komplexní kufřík, který obsahuje nutné nářadí a nepořizovat je zvlášť.
Jak na samotný servis si přečtěte v článku níže. Když si takhle pěkně zazimujete, na jaře vás čeká jen zběžná kontrola a hurá na švih!
autor: Nicole Pochopová